Ännu en filmliknelse: Mitt beteende = Måsarna i Hitta Nemo

Insåg med hjälp av min rådgivare att det faktiskt handlar om vad man har för förhållande till sig själv och framförallt till mat! Fick tre ledord av henne som jag skulle använda mig av: Orsak - varför vill jag äta just den godisbiten? Förhållningssätt - Vad är bra/dåligt med den godisbiten? Vad innehåller den? Finns det alternativ till den godisbiten som är bättre? Behöver jag just den godisbiten? Följd - Vad blir följden om jag tar den godisbiten? Är just den godisbiten värd resultatet den ger? Tillsammans bildar dessa ord:

Orsak + Förhållningssätt + Följd = OFF!

När du står framför kylskåpet, skålen med chips, godis eller popcorn tänk OFF! Smart va? När du börjar analysera godisbiten du håller i handen så blir du inte lika sugen. Jag lovar!

Men det är tyvärr inte så lätt som det låter. För min hjärna är i det här fallet lika som måsarnas i filmen Hitta Nemo! Den skriker MIN! MIN! MIN! Och säger hjärnan att du kommer dö om du inte äter godiset så vad gör man då? Detta var den svåraste kampen av dom alla - att övertala den skrikande hjärnan att avstå... Men det gick! Och jag kan tala om för alla att DET GÅR! Och har man väl vunnit kampen med "sockerdemonerna" i hjärnan så blir vägen till ett hälsosammare liv mycket, mycket lättare!

I september 2009 så gick jag från överviktig till normalviktig vilket var ett jätteviktigt steg på vägen! Jag mår så otroligt mycket bättre!
September 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0